perlu dihapuskan!

hye all my bloggerr...
hari nie nk senyum lebar2...
^___________________________^
sebab..???ntah..saja nk cenyum..xboley kew..??ha..??
tapi ada masalah nie..aishkk..!!
jerawat makin tumbuh la..adoyyaiii..
cam kat ladang gandum plak dy tumbuh..ishk2..apa la nk jd kan..
hopefully dy boley ilang dengan sebaiknyerr la..

td terjumpa sket Tips mencegah timbulnya jerawat:
  • Rajin membersihkan wajah

Salah satu penyebab timbulnya jerawat adalah kotoran dan bakteri yang menempel di wajah. Dengan mencuci muka atau membersihkan wajah menggunakan pembersih dapat segera menyingkirkan kotoran dan bakteri yang ada.

  • Singkirkan rambut dari wajah

Rambut akan menjadi kotor dan berminyak saat kita melakukan aktiviti seharian. Bila rambut menyentuh wajah, maka kotoran tersebut dapat pindah ke wajah kita dan dapat menimbulkan jerawat.

  • Cuci sarung bantal secara teratur

Rambut yang kotor atau wajah yang tidak bersih dapat menyebabkan kuman dan kotoran berpindah di sarung bantal,dan bila kita menggunakan bantal tersebut kotoran pada bantal itupun melekat la balik kat muka kita.

  • Minum 8 gelas air sehari

Air yang cukup dapat membantu tubuh mengeluarkan racun dan zat tidak berguna yang ada di tubuh, sehingga dapat mengurangi risiko timbulnya jerawat.

  • Menggunakan masker pencegah jerawat secara teratur.

Dengan menggunakan masker madu dan jeruk nipis. Hal ini dapat membantu menghilangkan bakteri dan minyak di wajah.

  • Kurangi penggunaan kosmetik

Menggunakan kosmetik dapat menyumbat pori-pori pada wajah. Sumbatan ini membuat pori-pori tidak bernafas dengan baik. Pilihlah kosmetik yang mempunyai kandungan air yang dapat mengurangi potensi timbulnya jerawat berbanding kosmetik yang mengandungi bahan yang berminyak.

  • Jangan picit jerawat

Tangan yang kotor saat kita memegang dan memicit jerawat, meningkat lagi minyak dan kotoran di wajah.ketika kita mimicit jerawat, lapisan yang ada di bawah kulit akan menjadi rosak dan menyebabkan minyak yang ada kat muka tue tersebar ke bahagian lain sehingga menyebabkan jerawat timbul semakin banyak.

ishkk..bila la jerawat nie mau nyah dari muka aq nie..cuba bayangkan muka aq tanpa sebutir jerawat..??mesti cantikkan..??hahahahha..perasan jela..tp jerawat nie merupakan musuh yg patut direjamkan..???hehehehe :)

notakaki: sebelum kawen..jerawat mesti dan perlu dihapuskan..??kawen..??apakah itu..??ok~


thanks for reading handsome boy and beautiful girl :)

No comments: