perigi VS timba


hye all my blogger.. =)

okeyh.malam yg indah permai nie.aku nak mempopularkan perigi dan timba.hahaha..isu yg sedang hangat diperkatan.bak kata pepatah"perigi cari timba".

sperti yg kiter tahu masyarakat sering memperkatakan knpe perigi yang harus mencari timba..?spatutnyer timba yg cr perigi..salah kew kalu perempuan yg cari lelaki.?adakah ia mendatangkan masalah kepada anda..?kenape bila perempuan mencari lelaki masalh ini akan menjadi besar..???

mari kita pandang dari kedua-dua pihak..


lelaki@timba:

mesti lelaki anggap perempuan yg cam gini seorang yg xtahu malu.ataupun saham dia rendah sgt lerr..eleh.cam saham lelaki tuh tinggi sgt.apa kaitan.?lgpun rugi kew lelaki bile seorang perempuan minat kat dy..?bukan dy patut rs bangga kew..?sebab ada owg minat kat dy.?yg sang jejaka plak.awk tuh gentlemen sgt kew.?nak luahkan perasaan awk kat sang gadis.?

perempuan@perigi:

tapi ramai perempuan yang malu untuk bertindak dulu.biasala perempuan penuh dgn sifat lemah lembut dan berbudi bahasa.kononyer malu nak memulakan dlu.melanggar norma masyarakat.pelik.korang tak rasa kew kowang patot memilih pasangan hidup kowang.untuk cr bakal suami yg sempurna.yang dapat jadi imam kite.takkan kita nk tggu je.kalu yang kite tggu tuh dtg dgn sempurna ALHAMDULLILAH.tapi kalu masyaALLAH.camne plak tuh..??sape yg akan menyesal.?last2 hubungan tuh putus tengah jalan.?cmne.?







Bukankah perkahwinan teragung antara junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w. dan Siti Khadijah r.a. dimulakan dengan Siti Khadijah meluahkan keinginannya? Ketika mengetahui sifat-sifat mulia yang dimiliki oleh Nabi Muhammad s.a.w., beliau merasakan yang dia tidak akan menjumpai sesiapa yang lebih layak untuk dijadikan suaminya melainkan Baginda. Oleh itu Siti Khadijah menyuarakan keinginannya kepada pakciknya, Abbas, agar merisik Muhammad s.a.w. Sesudah pihak Baginda bersetuju, barulah keluarga Nabi menghantar rombongan meminang.

Jadi, tiada salahnya wanita yang memulakan dahulu langkah pertama. Yang penting, kena yakin dengan kesolehan, akhlak dan ketaatan lelaki itu pada Allah. Bukan dengan tujuan untuk menggedik atau kerana harta. Setelah yakin dengan pilihan hati itu, suarakanlah kepada ibu bapa supaya mereka dapat menghubungi pihak keluarga lelaki tersebut. Biar orang tua yang menguruskan, kita cuma mencadangkan. Kalau kedua-dua pihak setuju, Alhamdulillah. Maka pihak lelaki boleh masuk meminang.

  • Allah berfirman yang bermaksud: “Maka sesiapa yang Allah hendak beri hidayah nescaya Allah memberi kelapangan dadanya untuk menerima (ajaran) Islam. Sesiapa yang Allah hendak menyesatkan nescaya Allah sempitkan dadanya dan dalam kesukaran seolah-olah ia memanjat langit (kerana tidak cukup oksigen)”.

  • Ibnu Abbas berkata: “Sesungguhnya kebajikan itu memberi cahaya kepada hati, kemurahan rezeki, kekuatan jasad dan disayangi oleh makhluk yang lain. Manakala kejahatan pula boleh menggelapkan rupa, menggelapkan hati, melemahkan tubuh, sempit rezeki dan makhluk lain mengutuknya”.

  • “Sesungguhnya aku melihat Allah mencampakkan ke dalam hati kamu cahaya, maka jangan kamu padamkan cahaya itu dengan kegelapan maksiat”. Iman Shafie



notakaki:sejak2 akhir nie selalu dgr owg sering putus cinta.sy harap semua tabah okeyh.setiap dugaan ada hikmahnyer.kite jgn pernah lemah tuk hadapi semua tuh.sebab kite akan jd seorang yg hebat kalu kite berjaya menempuh dugaan tuh.sekali terjatuh.xselamanyer kite kat bawah.be strong!!SAYA SAYANG ANDA SEMUA!
thanks for reading handsome boy and beautiful girl :)

2 comments:

zety said...

tertinggal satu ayat..

jangan pernah juge berhenti untuk mencari bahagia..

saya kamu juge=)

if i could say that how deep is my love..i hope u also can feel it too..^.^ ceh.hehehe

ezy.fia said...

zman skrg xksah dh sape timba sape perigi..
=)